Cykla på Lanzarote

3 favoritcykelrundor på Lanzarote! Kan ju bara int låta bli att längta tillbaka, dock har jag stillat min längtan till långa, härligt soliga cykelturer idag med 3h marathonspinning, svettigt och roligt det också !

Puerto del Carmen-Calero-Femes-Playa Blanca-Yaiza-Uga. 64km (Femes x2)
Femes brant uppför i ca 1km, perfekt för uphill träning, tog den två gånger bara för att jag vissta att det är utför mot Playa Blanca. Lämna cykeln där för att byta till löpskor och iväg mot Costa de Papagayo. Härlig strandpromenad som övergår i grusstigar. Löpningen känns bedrövlig men det glömmer jag då det nakna varma sandlandskapet brer ut sig. Jag pratar ett tag med bysbon som gärna vill hjälpa mig med fotograferandet eftersom han tyckt det såg besvärligt ut med selfie. Jag löper ut mot sista klippavsatsen för att sen återvända till turiststranden, ta ett dopp, torka i solen och löpa tillbaka mot bicicleta som snällt står och väntar. Så primitivt, lätt och härligt. LZ2 tillbaka via Yaiza och Uga. LZ2 är tung trafikerad men det finns gott om utrymme på kanten för cyklister!


Ironman 70.3 rundan + lite till. 133 km.
Puerto del carmen-på cykel/gångleden mot Arrecife (varning för hjärtattack vid flygfältsplatsen!) för att styra mot Tahiche (LZ1) tills vänster svängen upp mot Tabayesco. Tabayesco, en 12 km uppför, å jo första och andra gången jag cyklade Tabayesco hade jag minsann ögonen fulla av Tabasco! Svettigt värre, men inte alls så tung eftersom vinden var i ryggen under ett långt parti! Efter Tabayesco långtur nedför med ett par ordentligt farliga svängar och vindhål. Respect for, But not afraid of, var en ramsa jag lärde mitt huvud rulla fram å tillbaka då vinden var som värst. Plötsligt är det dags att högersvänga till Caleta de Famara. Nedför och motvind. Vidare upp till Soo och så sista svängarna mot Club La Santa. Där bjuds det på mackor vid namn sandwich Ironman. Club La Santa har restauranger in på hotelområdet, i byn La Santa, ett par km bort, finns flera mysiga matställen +butik. Tar mig hem via Soo-Famara-Teguise -rekordhastighet 78.7 ner till Arrecife! Jag stannar till  för att känna att jag lever (hjärtattacks a la flygfältsplatsen) innan jag rullar hem i medvinden.



Vinfälten 29 km (Puerto del Carmen-Uga-La Geria-LZ501-PdC)
Kortare eftermiddagspass kring vinfälten. Närpå biltomma vägar mellan fälten med den fina grön-svarta kontrasten. Lagom uppför för att kunna trycka på och i skydd från vinden. Och så neråt hemåt, som nästan alltid!

 Kom ihåg att..
- Det blåser så gott som alltid på Lanzarote! Å så gott som alltid från nord-nordöst. Planera om du vill cykelturerna så att du får medvind hem
- Undvik om du kan LZ3 kring Arrecife eftersom den är verkligt stor med mycket glassplitter
- Ha med pump och extra inreslang på turerna, jag böt inte bara en och två gånger...
- Ta dig tid att kolla på molnens skuggrörelser på bergen som speglar sig fint och tydligt i detta karga landskap men håll i styret så du int blåser bort :)

Have a nice ride!

Kommentarer

Populära inlägg