Helsingfors - Ekenäs på cykel!

Varför åka bil eller tåg till Ekenäs då man kan cykla? Cykelväg finns att tillgå de första 20km men därefter är det mindre byvägar som gäller -Och vilka underbara vägar! 

För att undvika motorvägar och andra större vägar och för att få cykla längre så lät jag mig inspireras av Skärgårdsleden. En helt ypperlig sida om hur och var det lönar sig att cykla. Min cykeltur på 126km från Helsingfors till Ekenäs rullade på Åbovägen (väg 110)-Veikkola-Lapinkylä (1131)-Evistskogvägen (1130)-Sjundeåvägen (115)-Ingå kustväg (51)-Innanbäcksvägen (1050)-Fagerviksvägen-Gamla kustvägen-Karisvägen (25). 4h 30min tog färden, borträknat tre korta bananpauser.  Jag är nöjd och speciellt nöjd över sällskapet som väntade i Ekenäs, tack tjejjer! Retur färden skedde sen eftermiddag två dagar senare -Benen var på G igen! 

Vägarna var överlag i mycket bra skick! Vissa delar ny asfalt medan vissa delar var sämre med hål i. Den gassande solen tänkte vid ett par tillfällen göra mig blind för hål i vägen. Fagerviksvägen hade en grussträcka på 4km, men på grund av det kompakta icke steniga underlaget gick det fint med hojjen. Fagervik var förövrigt ett underbart fint ställe. Där kan man gå och gifta sig! :)
 
Vackra Fagervik

Kungsvägen, som för övrigt är Finlands första officiella turistväg
och en av norra Europas äldsta vägar (källa)
Cafe Wilda bjuder på dessa och stöder samtidigt
Children Crossing Cultures. Mycket gott!

Jag har aldrig cyklat 100+ ensam. Det krävs en del. Förutom själva cykeln, hjälm och cykelskor (hela låret jobbar) är det bra att ha extra utrsutning iform av inraslangar, liten pump (nyinköpt inför färden!) små verktyg för däckbyte, dricka, bananenergi och patukka. En karta på vart man ska, hemmagjord i detta fall och en cykelmätare för att både hålla koll och inspireras. God fysik gör färden behagligare men den MENTALA biten spelar stor roll. Håller huvudet så håller kroppen -i både motvind och uppförsbackar! 
Härligt med sommar och cykling!

Kommentarer

Populära inlägg