Tour de France, Alp D'Huez Triathlon & andra franska äventyr

En utsikt att vakna till; Alp d'Huez
Samtidigt som jag är mitt in i France depressionen, regnet öser ner, Vueltan har kört igång och hela jag luktar kaffe så finner jag skrivglöden. Frankrike var är BELLE! För er som nångång ens tänkt tanken att uppleva Tour de France - Do It!  För er som nångång tänkt tanken att prova Triathlon - Dare It! Och för er som tror man klarar sig i Frankrike utan det franska språket - Usko Pois!

Helsinki-Geneve och med Europcar till Col de Bluffy och Airbnb.
Så fruktansvärt lokalt, franskt och positivt. Vår franska Anne-host bjöd på simbassäng, bullabröd och kaffe, vandringskartor och färska hönsägg!


TDF. Touren. Tour de France. Stage 21.
Folk övernattar faktiskt intill touren, folk väntar faktiskt i timmar för att få se tour-cyklisterna i i ett par sekunder och Folk  är verkligen inte galna. Det är värt det! Så mycket glädje och hejjarop vi fick av folket längs med vägrenen! Själva hade vi spanat in Col de Bisanne men det blev Col de Forclaz  Queige istället. Härlig cykeltur via Col de la Forclaz le villard-Faverges-Ugine 84 km tur-retur. Cyklarna parkerade vi  till skogs och på plats var vi ca 2½ h innan beräknad ankomsttid för tourcyklisterna, vilket var precis perfekt! Vi hann njuta av picknicken som befann sig i reppu, vila och precis hinna få lite tråktid då Caravanen kom! Hej å hå vilken karnevalstämning -å nej ingen blev nog utan tourprylar! Musik, gratisprylar, hattar och häftiga bilar överalles! Okej, Folk är galna.



Touren, stage 22.
Blyffy-Thones-Managod-Col de la Croix Frys-La Clusaz-St Jean de Sixth-Thones-Bluffy 62 km för vår del. Efter gårdagens lyckade touräventyr bestämde vi oss för att absoluta uppleva feststämningen igen. Omväg via Croix Frys för att få lite kilometrar och höjdmetrar, tusan vad vackert, djupa dalar, härliga gröna vyer och alphus. Tillsammans med trevliga francois kollade vi tourens framfart mot Clusaz.

Annecy sjön runt + Le Semnoz (Bluffy- Sant Joriox-Le Semnoz (nästan)-Annecy-Bluffy)
Annecy sjön kommer man hela vägen runt på cykel, dessutom till mesta dels på cykelleder. En dagsutflykt på ca 40 km, men räkna med mycket folk! Vi kombinerade sjörundan med lite Le Semnoz cykling, dock kom vi ej hela vägen upp eftersom Semnoz plötsligt låg ännu 14 km uppåt då vi tyckte att vi klättrat färdigt. Hur som haver, vägen ner från Semnoz var en av de bästa utför jag varit med om, lagom krokigt, lagom neråt för att inte behöva bromsa i kurvorna. HURRA för kiva nedför i 14km!

Vandring La Tournette
Från Col de Bluffy och dess omgivning med fler gravgårdar än matbutiker tog vi vårt pick och pack mot Alp D'huez, men med ett stop vid Chalet de l'aulp för att vandra upp till La Tournette, 2351 m.ö.h. Efter att ha passerat bergskossor med bjällror, refuge, otaliga "Bonjour", band att hålla/dra sig upp i, bergsgetter, vinglighet, ångest och osäkerhet, öronbedövande flygplan och snö så nådde vi då äntligen toppen! Vitt, ljust och varmt -picknick i himlen? Ner kom vi i dimmen, å tacka vet jag kobjällrorna som försäkrade oss om att vi var på rätt sida av berget! Sandwich, orangina och ett dopp i Annecy sjön innan vi hoppade i 100 graders bilen mot Alp d'Huez.

 

Alp d'Huez började med en tur till Lac du Verney via Huez-Villard-Recular och tillbaka upp via Bourg D'Oisans mot legendaren Alp d'Huez. 55.1 km. Verney låg där och bara väntade på att vi 1000 triahleter skulle komma och leka! Alpen då? Som jag så många gånger cyklat i vintras på trainern? Jo -21 svängar med nedräkning nedifrån, jo -lika svettigt som på trainer inomhus men njaa-lite lättare än jag tänkt mig trots brantisarna och vinden på de sista kurvorna! Men vandringsbenen har gett sig till känna och muskelvärken ett faktum. Rehab i piscine! inte mig emot .. 

Utsikt från morgonrunda i Alp d'Huez, byn till höger

Morgontur i tårar, piscineplask i tung kropp, kvällstur i ännu fler tårar. Näe, dagen innan race feelisen lyser med sin frånvaro lika mycket som betonglåren gör sig mer fasta. Kidsens triahtlon lockar fram lite leende mungipor, vilka minilandsvägscyklar, minitrisuits och ivriga barn.


Helikoptern är uppe och redo för att börja
 sända loppet i Canal + !
EDF Alp D'Huez Triathlon distance L
Från denna mysiga by på 1875 m.ö.h, åker vi ner till Verney. Ja, eller först ställer vi i ordning T2 som ju finns uppe på Alp d'Huez var även löpningen skall ske på en höjd mellan 1800-2000 m.ö.h. Vantarna skall vi inte glömma till nästa gång HUI så kallt från morgonen! Morgonen är dock härlig i Verney, solens strålar värmer, uppvärmningen består av lite armsving eftersom det inte är tillåtet att vistas i vattnet och mina ben inte tillåter löpning. Kommer iväg till blåmattan och ner i det klara djupa blå. Temperaturen småkylig, hinner precis fram till den osynliga startlinjen, vinka till helikoptern och TUUT, där kom det oförvarnande startskottet. Jag drar mig fram, får panik och funderar med den rödhorniga typen på min axel om jag borde ta mig till kanten, efter första bojjen är jag dock i min vanliga form och hittar ett par fötter att ligga bakom.

T1 och jag slänger mig på hojjen efter att ha konstaterat att den andra enda finländskan har hunnit före mig, tusan också! Flyger framåt neråt, första 30 km hålls hastigheten 40-55km/h, jag ligger i omkörningsfilen och benen känns lätta. Armwarmers som jag liksom för säkerhetsskull plockat med i backfickan får ligga där hela loppet. Första uppåt, Col de l'Alpe du Grande Serre börjar och jag känner mig stark, mårar på i 15 km, 1000 m stigning totalt. Det blir nedför och jag blir omåkt av alla jag passerar påväg uppåt. You want to ride faster downhill? hör jag av en tjej som kommer upp bredvid mig. Hon gör mig sällskap på flatten och ger mig värdefulla tips och mod. I hope I will not see you int the next downhill hälsar hon då jag drar iväg uppför igen. Nepp, learning fast och jag håller ifrån! Först då kilometerskylt 50 km kvar kommer blir jag medveten om hur långt jag redan kommit, jag känner mig tung, mätaren visar på bara 20km/h och jag funderar varför det går så sakta. Kollar omkring mig och märker snart att jag inte är ensam om denna låga hastighet. False flat a la Col d'Ornon. Kommer slutligen upp å så var det nerför en sista gång och lite tempocykling innan Alp d'Huez. Å vilken Alp! Svett i ögonen, blindcykling, tömma dricka, mera cola, trampa trampa och så den sista outhärdliga motvinden, tusan! 6km/h, SEX KILOMETER I TIMMEN! Mer kraft och styrka fås då sista svängen nåtts, aningen bättre vind och en Dan som stod och hejjade!

Cykelbanan. 
T2. Jag hoppar av cykeln, tar ett par steg, haltar mig fram till löpskorna. På med asics och det som om det vore vingar under fötterna! Jag kan springa! Leende tar jag mig fram, löper till och med förbi vissa och är överlycklig över att ha Benen. Tillåter mig att gå ett par steg emellan, så lycklig är jag över att leva,  att ha ben att ta mig fram med och över att vara på denna plats på jorden just i detta nu. Jag vet att jag kommer att ta mig i mål och bara det känns som en verkligen seger. Jag får kramp 2km från mål, 1km från mål och på röda mattan in mot mål, men jag kämpar, biter i och händerna upp i luften -jag har tagit mig i mål!!

Efter en förlängd arbetsdag
8 timmar och 23 minuter 
så är jag i mål!

Jag mår smått illa, behöver söka upp tuppen direkt jag satt lite pastaparty mat i magen, lägger mig ner och känner mig lite trött. Hämta cykeln och hem och duscha där chips och orangina väntar. Aah, 1½ påse chips senare mår jag bättre och börjar vara mig själv igen. Följande dag mår benen bättre än på många dagar och vi kör kosan mot Parking gratuit i Talloires för en dag vid Annecy sjön innan vår avslutande helg i La Clusaz.

Dagen i La Clusaz tillbringar vi med vandringa mot Col de Verts för att få se skymten av Mont Blanc. Inget Mont Blanc idag eftersom molnen, regnet och snön skrämde iväg oss. I regnet återvänder vi till hotellet mot vår sista natt i detta härliga France. Det firas med happyhour på hotellrummet tills nattåskan lyser upp bergen och korna runtomkring oss.


Merci France et aurevoir! 

( i oktober släpps nästa års programupplaga av Touren.. ;) )

Kommentarer

Populära inlägg