Helsingfors-Ekenäs-Helsingfors på cykel vol. 2!

JAA! Så kom då dagen då jag äntligen fick ta min bästa vän Trek till Ekenäs igen! Så som sommarn har sett ut hade jag redan förlorat hoppet men inför min sista helgledighet i hufvudstaden (som förövrigt skedde på torsdag och fredag) så kom solen och värmen. 

Som grund använde jag förra årets vägval, men beslöt mig för att fortsätta rakt på väg 1130 via Lappers-Kittilä-Ingåvägen istället för via Sjundeå-Innanbäcksvägen-Ingå. Tanken var då alltså att jag ändå skulle få cykla via härligheten Fagervik och Snappertuna. Så blev det inte. Google maps har i misstag?!!? ritat ut att man från väg 112 kan ta sig rakt över väg 51 till Fagervik idyllen, vilket endast fungerar i fågellivet. Men, jag hade redan då passerat ett antal mentala fallgropar och nu när jag faktiskt inte visste var jag var eller vart jag skulle blev det spännande och benen rullade på igen, speciellt då jag på väg 25 sedan kom glidande på den nybelagda asfalten med rak kurs mot Ekenäs. 126 km, 4h 30 minuter, från startposition var jag alltså framme vid gött sällskap, varm bastu och ugnssmörgåsar.
En liten filur som var hemma och underhöll? mig på torsdag i väntan på matte!

Ekenäs sherwood

Efter en härlig frukost på terassen 07:30 i värmande sol, trampade jag småningom iväg igen. Två nätters god sömn, återhämtande tramp, fina skogsben, god mat, nattdopp och ett härligt ledigt sällskap kändes det som en dröm att cykla 126 km hem igen, i 30 graders värme, i Finland, i medvind! Med en medelhastighet >30km/h så kom jag ju alldeles för snabbt hem, utan att hinna ta an den mentala kampen.. :)

Snappertuna
Hope I'll see you again Ekenäs!

Kommentarer

Populära inlägg